1 minuta czytania
Opublikowano: 24 kwietnia 2023

Dlaczego szybko nie (zawsze) znaczy dobrze?

Wojciech Suda

Żyjemy w szybkim świecie. Na szybkich telefonach czytamy szybko przesuwające się informacje, szybko poznajemy ludzi i szybko oceniamy. 

„Więc żadnych proszków na to nie ma?”

Lubimy szybkie rozwiązania.

Gdy prowadziłem u Klienta warsztat rozwiązywania problemów to musiałem  powstrzymywać ludzi, by nie przeskakiwać od razu do rozwiązań. 

W metodyce lean kładzie się nacisk na opieranie się na faktach i docieranie do przyczyn źródłowych. 

Tabletka na ból głowy ma szansę stosunkowo szybko przynieść ulgę. Ale jeśli głowa boli nas często, to tabletka nie jest raczej dobrym rozwiązaniem. A co jest? To trzeba dopiero sprawdzić.

Czytałem kiedyś o płonących torfowiskach – ogień widać na powierzchni, ale płoną one także głęboko pod nią. Jeśli zgasimy tylko to co na górze, to ogień znów wróci.

Podobnie jest z problemami w firmie.

Jeśli nie zidentyfikujemy precyzyjnie problemu i nie dotrzemy do jego sedna – nie poznamy przyczyny źródłowej – to problem będzie wracał.

W szybkim świecie oznacza to, że czasem trwałe rozwiązanie będzie nie-szybkie.

W analizie może pomóc np. metoda 5 Why i diagram Ishikawy. Ale to już opowieść na inny czas. Mniej szybki.

Jakieś spostrzeżenia na szybko...?

Wojciech Suda
tags: 

Chcesz od razu zacząć odzyskiwać czas i uwalniać zyski?

Nie musisz robić nic wielkiego. Wystarczy, że do nas napiszesz, zadamy ci kilka pytań i z miejsca ustalimy palące potrzeby, byś odzyskał swoje życie.
Napisz do nas

Artykuły,
które mogą Cię zainteresować

„…2 praktyki najczęściej stosowane przez organizacje w celu osiągania zamierzonych rezultatów są również przyczyną niepowodzeń większości działań transformacyjnych.”
O co chodzi? Pierwsza to tworzenie i realizacja strategii traktowane jako 2 oddzielne działania.  Z moich obserwacji wynika, że nawet jak firma się wzięła za przygotowanie strategii, to niestety nieraz powstaje z niej „pułkownik”.  „ Strategia? Jest! Mamy! Tam stoi!” I o ile brzmi to śmiesznie, to dla biznesu może się to skończyć tragicznie.  Nie […]
5 czerwca 2023
1 minuta czytania
Uber nie w tym miejscu, czyli o myśleniu szybkim i wolnym.
Jadę do Klienta.  Zamawiam Ubera.  Nie ma szczytu. Znam czas dojazdu, ale zamawiam z zapasem.  Patrzę na mapkę – 5 min… ale jedzie w 2 stronę.  Ok, może coś się stało na drodze – protesty, itd. Po 15 min piszę do kierowcy.  „Jestem na miejscu.” Nie ma go, a na mapce widzę go kilka km […]
2 czerwca 2023
1 minuta czytania
Strategia. I procesy.
Nieraz słyszę pytanie o to czym się zajmuje. Strategią. I procesami. Ale czy to nie „za szeroka koncentracja”? Co 1 ma wspólnego z 2…? Przecież to różne rzeczy! Strategia to wizja firmy, cele długofalowe, kluczowe założenia biznesu, robione przez „górę”… Procesy to przecież chleb powszedni firmy, praca codzienna, operacyjna, powtarzająca się wciąż, robiona przez specjalistów… […]
30 maja 2023
1 minuta czytania
1 2 3 10
StratOps © 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności
Strona stworzona przez Uxtivity
calendar-fullclockcrossmenuchevron-down