1 minuta czytania
Opublikowano: 24 marca 2023

Klątwa wiedzy, czyli przekleństwo eksperta.

Wojciech Suda

Co jakiś czas możemy usłyszeć o klątwie wiedzy, czyli specyficznym błędzie poznawczym - ponieważ zajmuję się daną dziedziną, to wydaje mi się naturalne, że inni wiedzą o niej równie dużo, co ja.

Jeśli budujesz w jakimś obszarze ekspertyzę od kilku lat to prawdopodobnie wiesz o nim więcej niż reszta ludzi.

Ostatnio sam padłem ofiarą „klątwy” – mimo wielu lat doświadczenia doradczego popełniłem błąd nowicjusza. Czy może właśnie eksperta. 

Założyłem podczas warsztatów, że skoro rozmawialiśmy o tych zagadnieniach już nieraz, to będą dla wszystkich oczywiste.

Dlaczego są oczywiste dla mnie?

  • Bo pracuję z nimi od lat. 
  • Bo mam z nimi styczność na co dzień. 
  • Bo rozmawiam o nich z innymi fachowcami i niefachowcami.
  • Bo czytam na ich temat kolejne książki, robię kursy, itd.

Niestety nie były takie dla wszystkich. Na szczęście te „straty” mogę odrobić.

Co warto jednak zrobić na przyszłość?

  • Ponownie sprawdzić założenia – do kogo, co i jak mówię.
  • Uprzedzić uczestników o tym, co będziemy robić z większym wyprzedzeniem.
  • Zweryfikować to, co przygotowałem z kimś, kto nie jest ekspertem.
  • Uwspólnić na spotkaniu, „na wejściu”, rozumienie wybranych zagadnień.

A Wy co robicie?

Wojciech Suda
tags: 

Chcesz od razu zacząć odzyskiwać czas i uwalniać zyski?

Nie musisz robić nic wielkiego. Wystarczy, że do nas napiszesz, zadamy ci kilka pytań i z miejsca ustalimy palące potrzeby, byś odzyskał swoje życie.
Napisz do nas

Artykuły,
które mogą Cię zainteresować

„…2 praktyki najczęściej stosowane przez organizacje w celu osiągania zamierzonych rezultatów są również przyczyną niepowodzeń większości działań transformacyjnych.”
O co chodzi? Pierwsza to tworzenie i realizacja strategii traktowane jako 2 oddzielne działania.  Z moich obserwacji wynika, że nawet jak firma się wzięła za przygotowanie strategii, to niestety nieraz powstaje z niej „pułkownik”.  „ Strategia? Jest! Mamy! Tam stoi!” I o ile brzmi to śmiesznie, to dla biznesu może się to skończyć tragicznie.  Nie […]
5 czerwca 2023
1 minuta czytania
Uber nie w tym miejscu, czyli o myśleniu szybkim i wolnym.
Jadę do Klienta.  Zamawiam Ubera.  Nie ma szczytu. Znam czas dojazdu, ale zamawiam z zapasem.  Patrzę na mapkę – 5 min… ale jedzie w 2 stronę.  Ok, może coś się stało na drodze – protesty, itd. Po 15 min piszę do kierowcy.  „Jestem na miejscu.” Nie ma go, a na mapce widzę go kilka km […]
2 czerwca 2023
1 minuta czytania
Strategia. I procesy.
Nieraz słyszę pytanie o to czym się zajmuje. Strategią. I procesami. Ale czy to nie „za szeroka koncentracja”? Co 1 ma wspólnego z 2…? Przecież to różne rzeczy! Strategia to wizja firmy, cele długofalowe, kluczowe założenia biznesu, robione przez „górę”… Procesy to przecież chleb powszedni firmy, praca codzienna, operacyjna, powtarzająca się wciąż, robiona przez specjalistów… […]
30 maja 2023
1 minuta czytania
1 2 3 10
StratOps © 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności
Strona stworzona przez Uxtivity
calendar-fullclockcrossmenuchevron-down