Pracując z przedsiębiorcami nieraz spotykałem się z ich niezadowoleniem wobec pracowników:
nie pracują efektywnie,
nie są pomysłowi,
nie robią jak powinni.
Równocześnie w większości firm widziałem ludzi, którym zależy. Zależy na:
nie traceniu czasu,
solidnym wykonaniu swojej pracy,
działaniu w możliwie najłatwiejszy sposób.
Niestety bardzo często widziałem też rozwiązania, które im to uniemożliwiały, a nawet wzmacniały negatywne zachowania.
Woda przybiera kształt naczynia, które wypełnia. Jeśli włożysz dobre jabłka do zepsutego koszyka, to te jabłka się zepsują.
To nie wina jabłek – musisz zmienić koszyk!
Ale ciężko jest zmienić wszystko od razu. Trzeba czasem zacząć od małego kroku.
Może nim być konkretny proces:
1) wybierz 1 z procesów w firmie
2) sprawdź jak ten proces faktycznie przebiega angażując do tego pracowników (którzy go realizują).
! Uwaga: Twoje wyobrażenie najprawdopodobniej różni się od rzeczywistości!
3) uwzględnij zdanie pracowników - daj im szansę robić proces „po swojemu”, ale zadbaj o zachowanie odpowiednich norm i parametrów (np. czasu, jakości)
4) uzgodnijcie jeden, wspólny sposób robienia procesu – spiszcie go
5) zacznijcie działać „po nowemu”
6) sprawdzajcie efekty
Co o tym myślisz?